5 ismert festmény, amely különös titkot rejt

Miután röntgennel vizsgáltak gyanúsnak tűnő festményeket, meglátták, mi rejlik mögöttük.

A “pentimento” (többes számban “pentimenti”) a képzőművészetben föléfestést jelent. Ez a kifejezés arra utal, amikor a festő utólag módosít, javít a festményén, vagy amikor bárki festményét utólag föléfestéssel módosítják, eltüntetve bizonyos részleteket vagy szereplőket. A festmények módosítása mindig is jelen volt a művészetben, ám az eredmény, illetve egyáltalán az a tény, hogy föléfestés történt, szabad szemmel általában nem látható. Felfedéséhez röntgen szükséges.

A legtöbb esetben csak apróbb kiegészítéseket festettek a képre, mint például egy hosszabb terítő, de sokszor a módosítások teljesen megváltoztatják a festmény mondanivalóját. A Viralnova összeállítása alapján a következő festmények elképesztő titkokat rejtenek.

1. Hendrick van Anthonissen: Kilátás Scheveningenre. És az ámbrás cet?

Amikor a németalföldi művész 17. században készült festménye múzeumba került, a restaurátor valami furcsa dologra lett figyelmes. Miért gyülekeznek az emberek a tengerparton, ha semmi sem történik? Mikor a szakember hozzálátott a festmény tisztításához, láthatta, hogy egy nagy ámbráscet teteme van a parton.

A szakértők úgy vélik, hogy pusztán esztétikai okokból tüntette el a művész a cetet. Bizonyára nem sokan szeretnék, ha a házuk falán egy elpusztult ámbráscetet ábrázoló festmény lógna.

2. Picasso Az öreg gitáros című festménye – meg egy rejtélyes alak

Picassónak volt néhány nehéz időszaka élete során. Ilyenkor nem mindig tudott kellékeket vásárolni. Ezért azt kellett hasznosítania, amije volt. Előfordult, hogy átfestette és újra felhasználta régi vásznait. Ez történt „Az öreg gitáros” című képével is. Ha közelebbről szemügyre vesszük a festményt, egy másik alak körvonalai bontakoznak ki a háttérben. Röntgen segítségével kiderítették, hogy az átfestett kép egy gyermeket tartó nőt ábrázol vidéki környezetben.

3. “Róma királyának” titokzatos eltűnése

Jean-Auguste-Dominique Ingre Jacques Marquet de Montbreton de Norvins-t ábrázoló portréja az egyik leghíresebb példája a „politikai pentimentónak”. A portré a római rendőrfőnököt ábrázolja miután Napóleon elfoglalta a várost. A kutatók szerint bizonyítható, hogy eredetileg Napóleon fiának (akit apja Róma királyának nevezett) mellszobra volt látható a háttérben. Azonban miután Napóleon vereséget szenvedett, nem volt biztonságos a vele való kapcsolat bárminemű ábrázolása, ezért a mellszobrot átfestették.

4. Kis koporsó a zsák burgonya helyett…

Jean-François Millet, francia művész Angelus című festménye 1859-ben készült. Első látásra a kép két földművest ábrázol egy mezőn, amint egy kosár burgonyát néznek. Azonban, amikor a festményt röntgennel átvilágították, kiderült, hogy a kosár burgonya eredetileg egy kis koporsó volt.

A festmény azért vetették vizsgálat alá, mert Salvador Dali ragaszkodott hozzá, hogy az valójában egy temetést ábrázol. Végül a Louvre vonakodva bár, de elvégezte a röntgenes vizsgálatot és az eredmény igazolta Dali megérzését.

5. Gustave Courbet a Menyasszony öltöztetése című műve korántsem az, aminek látszik…

Gustave Courbet Menyasszony öltöztetése című képe egy befejezetlen festmény, amely egy, a francia vidéki élet hagyományait ábrázoló sorozat része. A festmény az 1800-as évek közepén készült, múzeumba pedig 1929-ben került. 1960-ban a festményt megröntgenezték és az eredmény teljesen megdöbbentette a kutatókat. A jelenet eredetileg egy temetést ábrázol, és a megfestett nőalak volt az elhunyt…

Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!

betöltés...